Op deze pagina vind je regelmatig nieuwe ontspanningsoefeningen en meditaties.

Waarnemen van de ademhaling

Het waarnemen van de ademhaling is een oefening in niet ingrijpen, loslaten. Je hoeft de ademhaling alleen maar te observeren en kunt je zo bewust worden van patronen.

Naarmate je meer oefent met je ademhaling kun je gedurende de dag veranderingen bij jezelf ervaren. Het kan zijn dat je ’s morgens een kalme, diepe ademhaling hebt en dat jouw ademhaling gedurende de dag hoger en oppervlakkiger wordt. Dit gaat samen met een gevoel van spanning in je lichaam en onrust in gedachten. Door je hier bewust van te worden kun je er op reageren waardoor je weer mag gaan ontspannen.

Bewustworden van gedachten

Dit is een eenvoudige oefening in het observeren van gedachten. We zijn gewend ons de hele dag op de buitenwereld te richten, onze zintuigen staan continu op scherp. Hierdoor staat onze geest de hele dag ‘aan’. We blijven denken, ook aan dingen die niet nodig zijn.

Door afstand te creëren kun je je denkvermogen gebruiken om te observeren. Zo ben jij de waarnemer van de gedachten in plaats van dat je opgaat in gedachten. Er ontstaat ruimte en stilte tussen de gedachten, waardoor je rust kunt gaan ervaren.

Autogene ontspanningsoefening

Een oefening om het evenwicht van het autonome zenuwstelsel te herstellen en het zelfherstellend vermogen van het lichaam te activeren.

Deze methode zorgt er voor dat het deel van het zenuwstelsel dat zorgt voor ontspanning van het lichaam weer aan bod komt. Het lichaam mag weer leren ontspannen. Het hartritme en de bloeddruk dalen, de ademhaling vertraagt en de spijsvertering komt weer op gang.

Bij chronische stress is voornamelijk het sympatische deel van het zenuwstelsel actief. Dit zorgt voor overbelasting, veel piekeren en geen tijd om tot rust te komen. Dagelijks toepassen van deze methode zorgt voor balans (dr. Vogt, dr. Schultz en dr. Luthe).

Ontspanning
Bovenstaande oefeningen werken niet direct als een quick-fix. Je kunt je voorstellen dat spanning zich gedurende een tijd opbouwt in je lichaam. Iedere keer komt er druk bij. Het werkt dan ook het beste wanneer je regelmatig een oefening doet om deze spanning af te voeren. Bijvoorbeeld ’s morgens en ’s avonds, zodat je zult merken dat er bepaalde momenten weer wat ruimte komt. Na verloop van tijd zul je in staat zijn ook in moeilijkere omstandigheden niet overspoeld te raken door gedachten en emoties. Succes!

Over meditatie
Het is wetenschappelijk bewezen:
Mediteer je regelmatig, dan ontwikkel je een betere focus, word je creatiever, slaap je beter en verbetert je immuunsysteem. Angst neemt af, het vermindert pijn en stress, je krijgt meer zicht op je eigen behoeftes en weet hier beter naar te handelen. Mensen die mediteren zijn over het algemeen gelukkiger, slimmer en kunnen beter omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in het leven.

We zijn gewend om ons continu op de buitenwereld te richten en hier op te reageren, maar je kunt leren om je minder te laten leiden door externe factoren. Hoe zou het zijn als het binnen in jou stil blijft ongeacht de omstandigheden? Meditatie is een natuurlijke manier om je geest te leren kennen en te trainen. Het trainen van je gedachten is niet eenvoudig. Het vergt veel oefening.

Als je dit nog nooit gedaan hebt, zijn je gedachten en emoties in feite al je hele leven ‘de baas’ over je. Ze bepalen bijvoorbeeld wat je eet en hoeveel je eet. Of je gaat sporten, of voor de TV gaat hangen. Of je vroeg op staat, of lang in je bed blijft liggen etc.

Concentratie kan er voor zorgen dat je minder geneigd bent om in te gaan op deze gedachten. Je ziet ze als het waren van een afstandje. Hetzelfde geldt voor je emoties. Je bént namelijk niet de emotie, je hebt een emotie.

Het resultaat? Je laat je minder leiden door gedachten, lichamelijke sensaties en emoties.

Is het moeilijk?
Ja en nee. Het mediteren zelf is ontzettend simpel. Het enige wat het van je vraagt is om te gaan zitten of liggen en je te concentreren. Wanneer je het vaker doet ga je ervaren hoe aangenaam het is en wordt het minder lastig om tijd aan jezelf te besteden.

Bovenstaande oefeningen dragen bij aan concentratie, ontspanning en bewustwording.